روش هایی برای داشتن خوابی بهتر

روش هایی برای داشتن خوابی بهتر

زمانی که فهرست شلوغی از وظایف و کارهایی دارید که باید هر روز انجام دهید، یک خواب خوب به شما کمک می‌کند که از پس کارهایتان به خوبی بربیایید و انرژی لازم برای انجامشان را به شما می‌دهد. برخی عوامل مانع می‌شوند که شما بتوانید خوابیدن را در اولویتتان قرار دهید؛ از چرخیدن در صفحه های اینستاگرام گرفته تا نگرانی‌هایی در مورد آینده. ما اینجا 6 روش ساده را آماده کرده‌ایم تا شما بتوانید خواب بهتری داشته باشید.

الف) از پریز برق بیرون بکشید!

اگر یک گوشی هوشمند در دستتان دارید، مشغله‌ها حتی موقع خواب نیز رهایتان نخواهند کرد. متاسفانه اشعه‌های گوشی هوشمند شما، تاثیر منفی روی خوابتان دارند. کارشناسان می‌گویند که رها کردن وسیله‌های الکتریکی و خاموش کردن آنها بهترین کار برای زمان خواب هستند.

ب) بعد از ظهرها قهوه ننوشید!

همان یک لیوان قهوه‌ای که صبح ها  برای انرژی گرفتن و انجام کارهای روزمره تان می‌نوشید، می‌تواند دلیل اصلی بی خوابی شما نیز باشد. قهوه در عین خواص زیادی که دارد، به خواب رفتن شما را سخت می‌کند و خوابتان را به هم بریزد.

اگرچه مصرف کافئین در هر زمان می‌تواند شما را از خواب منع کند، ولی تجربیات نشان می‌دهد که از ساعت 2 بعد از ظهر به بعد نباید قهوه بنوشید.

ج) مکانی را آماده کنید که به خوابیدن شما کمک می‌کند؛

تغییر دادن دکوراسیون اتاقتان و زیبا کردن آن مثل یک رویا می‌ماند چون خیلی سخت به نظر می‌رسد ولی اگر به خوابیدن شما کمک کند ارزشش را دارد . 71 درصد کسانی که در نظر سنجی سال 2011 شرکت کرده بودند این موضوع را تایید کردند و 29 درصد باقی مانده گفتند که برای خواب فقط به یک ملحفه تمیز و نرم نیاز دارند. با این وصف شما دلیل دیگری دارید برای اینکه منظره اتاقتون رو  تماشایی و زیباتر کنید.

د) دوش آب گرم بگیرید

یکی از رازهای خواب خوب که به سادگی نوشتن یک برنامه روزانه است، اینه که دو ساعت قبل از خوابیدن یک دوش آب گرم بگیرید.

از زمانی که با دوش گرفتن دمای بدنتان به طور طبیعی پایین می‌آید، موتور تمرکز اعصابتان نیز روشن می‌شود و تا ساعت چهار یا پنج نیمه شب ادامه پیدا می‌کند. دوش  گرفتن 20 یا 30 دقیقه ای حالتون رو بهتر میکنه شما را به خواب عمیق و طولانی می‌برد.

هـ) به صداهای آرامش بخش گوش دهید

چه زمانی که با آرامش ورزش می‌کنید و چه زمانی که با حرکات موزون حال خودتان را بهتر می‌کنید، موسیقی روی مغزتان تاثیر بسیاری دارد و همین طور می‌تواند وسیله‌ای باشد برای اینکه بهتر به خواب بروید.

گوش دادن به موسیقی بازده و کیفیت خواب شما را بالا خواهد برد و به درد و استرس‌هایی که در راه شما هستند نیز کمک خواهد کرد. اما اگر جزء کسانی هستید که سکوت را به موسیقی ترجیح می‌دهند، از "نویز سفید" برای از بین بردن صداهای مزاحم و اضافی در اطرافتان استفاده کنید. اگر هم گوش دادن به پادکست‌ها آرامتان می‌کند تعداد بیشماری از آنها در گوشی همراهتان قابل یافتن هستند.

و) بیشتر بنویسید.

اگر از دوران مدرسه به بعد نوشتن را کنار گذاشته اید و یا می‌خواهید آنرا در بزرگسالی ادامه دهید، بدانید که نوشتن به شما کمک می‌کند تا بعد از یک روز طولانی فکرهایتان را جمع و جور کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشتن کارهای روزانه تان حتی به مدت کوتاه پنج دقیقه در شب، می‌تواند نگرانی‌تان را نسبت به آینده کم کند و شما را زودتر به خواب ببرد. بعلاوه باعث می‌شود که شما روز بعد بیشتر روی کارهایی که باید بکنید تمرکز کنید.


هلیا جمشیدی

هلیا جمشیدی

تدوین اخبار سایت