شش روش برای کاهش استرس

شش روش برای کاهش استرس

در بعضی موارد مشاهدات حاکی از اینه که استرس شاید هیچ ارتباطی با مسائل بیرونی نداشته باشه و یک فرد ممکنه حتی با وجود آرامش محیط کاری و زندگی باز هم دچار اضطراب و نگرانی باشه. در جامعه ما به ویژه خانم‌ها مخصوصاً خانم‌های با اضافه وزن و یا چاق در برخی موارد فشار روانی بیشتری را متحمل می شوند و برای رفع آن به دنبال درمان‌های کذا و کذا هستند که میتونه روی سلامتی آنها هم موثر باشد. اگر فشار کاری یا رابطه هایی که با دیگران دارید روی شما سنگینی می‌کنند، این روش ها برای کاهش دادن استرستان توصیه می‌شود.

الف) ورزش کنید

با ورزش استرستان را کاهش کنید. ورزش مثل یک ماده مخدر می‌تواند نگرانی و استرس شما را کاهش دهد. جالبه بدانید که کیفیت خواب شما نیز با ورزش کردن بهبود می‌یابد که در این صورت شما می‌توانید برای یک روز بهتر آماده شوید.

به جای رانندگی در مسیر کوتاه قدم زدن رو تجربه کنید. این تغییر کوچک، دیدگاه شما را تغییر می‌دهد و حالتان را نیز بهتر می‌کند. یا مثلا به جای بالا رفتن با آسانسور پله ها را انتخاب کنید. اگر به واسطه وزن بالا ورزش کردن برایتان سخت و غیر قابل تحمل است، همراه دوستانتان به کلاس هایی بروید که جنب و جوش هم بخشی از آنهاست مانند کلاس زومبا. به دوچرخه سواری بروید و بدون توجه به نگاه‌های دیگران با آرامش حس جادویی وزش باد به صورتتان را تجربه کنید و تمام کارهایتان را فراموش کنید.

ب) از رایحه درمانی استفاده کنید

رایحه ها می‌توانند به شدت آرامش بخش باشند. بعضی قدیمی‌ها همیشه یک سیب خوش‌بو را استشمام می‌کردند و کلی روحیه می‌گرفتند. روشن کردن یک شمع ساده نیز می‌تواند استرس شما را کاهش دهد؛ همه روشهای مراقبت از خود می‌توانند برای شما مفید باشند، مخصوصا اگر هفته بسیار پر استرس و شلوغی را پشت سر گذاشته‌اید.

همان طور که پر کردن فضا با بوی گل رز و ترنج آرامش بخش است، راهی که خودتان برای کاهش استرس خلق کرده اید در کنار این عطرها  می‌تواند موثرتر باشد.

ج) بخندید...

بارها شنیده ایم که خنده بر ه درد بی درمان دواست و خندیدن استرس را کاهش می‌دهد ولی دوباره گفتن این موضوع چیزی از ارزشش کم نمی‌کند. خندیدن فشارهای عصبی شما را کم و عضله های شما را آرام می‌کند. همین طور واکنش منفی شما در برابر استرس را نیز کاهش می‌دهد. فکر کنید وقتی که درحال قهقهه زدن هستید احساس نگرانی هم داشته باشید؛ خیلی سخته!

با شوخ طبع ترین دوستانتان وقت بگذرانید، برنامه‌های کمدی ببینید که باعث خنده شما میشوند. گاهی اوقات هنگام خندیدن، صحبت کردن در مورد دلیل نگرانی‌هایتان نیز به برطرف کردنشان کمک می‌کند.

د) موسیقی

موسیقی نیز  به عنوان یکی از راه‌های کاهش استرس شناخته شده است؛ یک آهنگ پخش کنید تا دنیا آرام تر بچرخد.  اگر موسیقی خاصی را می‌شناسید که به شما حس بهتری می دهد آن را بارها و بارها پخش کنید تا زمانی که احساس کردید آرام شده‌اید و دیگر نیازی به آن ندارید. زمانی که نیاز به انرژی بیشتری دارید به موسیقی هایی گوش بدهید که باعث افزایش انرژی شما می‌شوند.

هـ) در آغوش بگیرید.

بغل کردن دوستانتان و کسانی که دوستشان دارید، باعث کم شدن هورمون استرس می‌شود. به معنای دیگر ضربان قلب و فشار خون شما را پایین می‌آورد. پس آغوشتان را باز کنید و دست کسانی را که دوستشان دارید را فشار دهید.

کمی رابطه فیزیکی به مبارزه با استرس هایتان کمک خواهد کرد.

و) نه گفتن را یاد بگیرید.

گاهی اوقات چیزهایی که به ما استرس می‌دهند، خارج از کنترل ما هستند. اما زمانی که هنوز قادر به کنترلشان هستیم باید تمرین کنیم به سوالات و درخواستهایی که مجبور به قبول کردنشان نیستیم، نه بگوییم.

اگر احساس می‌کنید همیشه بیشتر از اون چیزی که باید، به سوالات دیگران اهمیت داده‌اید باید سوال های دیگران را تقسیم بندی کرده و بعد جواب دهید . زمان و انرژی شما منابع مهمی هستند پس با تفکر اونها رو خرج کنید. همان طور که مراقبت از خودتان به معنای خودخواه بودن نیست، گذاشتن زمان و انرژی برای خودتان نیز خودخواهی نیست.


هلیا جمشیدی

هلیا جمشیدی

تدوین اخبار سایت